تشخیص نوع پوست و بهترین لیزر

هایفوتراپی-1

تشخیص نوع پوست و بهترین لیزر

شناخت نوع و تیپ پوستی در مقوله زیبایی نکته‌ای بسیار مهم است. شناسایی تیپ پوستی می­ تواند در انتخاب محصولات بهداشتی و آرایشی و دستگاه لیزر متناسب با پوست به افراد کمک کند. این مسئله و تعیین تیپ پوستی برای اولین بار در سال ۱۹۵۷ توسط فیتزپاتریک در جوامع پژوهشی بیان شد. در حال حاضر، این طبقه بندی، تشخیص تیپ و انتخاب بهترین لیزر برای انواع پوست مورد استفاده متخصصان قرار می گیرد.

بهترین لیزر برای انواع پوست و تیپ‌های آن

این سیستم به عنوان مشهورترین مقیاس طبقه‌بندی پوست، حاوی تقسیم‌بندی کلی گروه‌های پوستی در ۶ تیپ است. طبقه‌بندی انواع تیپ پوستی بر اساس مسائل ژنتیکی (رنگ پوست، مو و چشم) و واکنش پوست به خورشید صورت می‌گیرد. این طبقه بندی در انتخاب بهترین لیزر برای انواع پوست بسیار کاربردی است. میزان تیرگی پوست با ملانین رنگدانه ها ارتباط مستقیم دارد. در انجام لیزر با توجه به مقیاس فیتزپاتریک نوع لیزر و میزان طول موج آن مشخص می‌شود. افراد با تیپ‌های روشن ۱ تا ۳ با کمترین خطر تغییرات پیگمانی روبرو می‌شوند و این در حالی است که هرچقدر این درجه بالاتر می‌رود امکان مواجه‌شدن فرد با بیمارهای پوستی بیشتر می‌شود.

در افرادی که در تیپ‌های بالاتر پوستی قرار دارند به‌طور جدی و محافظه‌کارانه‌ای مورد درمان قرار گیرند. یکی از عواملی که ممکن است موجب این بیماری شود انجام لیزری است که به شکل درست انجام نشده باشد. بهترین ترکیب برای لیزر پوست روشن و موهای تیره است. این تضاد رنگ بین پوست و مو موجب تشخیص سریع‌تر رنگدانه ها توسط نور منتشر شده از لیزر می‌شود.

انواع تیپ‌های پوستی

تیپ ۱: این پوست بسیار سفید و روشن است و زیر آفتاب به راحتی می‌سوزد اما هیچ‌وقت برنزه نمی‌شود. این تیپ پوستی در مردم اروپا شرقی بیشتر از مناطق دیگر مشاهده می‌شود که موهای قرمز و بور دارند. این دسته از پوست به دلیل کمبود رنگدانه ها در برابر لیزر استقامت زیادی ندارند و حتی در دمای بالای لیزر نتیجه مطلوبی نمی‌گیرند. لیزر الکساندرایت بهترین گزینه برای این تیپ پوستی است.

تیپ ۲: این تیپ از پوست سفید و روشن، معمولاً زیر آفتاب می‌سوزد ولی به راحتی برنزه نمی‌شود. لیزر الکساندرایت، بهترین نتیجه را روی این نوع از پوست دارد.

تیپ ۳: این تیپ از پوست با رنگ سبزه، گاهی می‌سوزد و در زیر آفتاب به برنزه تغییر رنگ می‌دهد. لیزرهای الکساندرایت و دایود برای این نوع از پوست مناسب هستند.

تیپ ۴: این تیپ پوستی قهوه‌ای‌رنگ، با درصد سوختن پایین در مقابل آفتاب به قهوه‌ای تیره تغییر رنگ می‌دهد. برای این دسته از پوست لیزر دایود مناسب‌ترین لیزر است. فراوانی این دسته در میان پوست‌های نژاد ایرانی به وفور یافت می‌شود.

تیپ ۵: پوست قهوه‌ای تیره، سوختن به‌ندرت و به سهولت برنزه شدن، از فاکتورهای این تیپ پوستی است. برای این تیپ پوستی از لیزر ان­دیاگ استفاده می‌شود. در این دسته و دسته بالاتر آمیزش رنگ پوست و مو پیدان کردن نقطه هدف را برای لیزر سخت‌تر از تیپ‌های دیگر می‌کند

تیپ ۶: این تیپ پوستی کمیاب و نادر رنگ سیاه دارد و دستگاه لیزر ان­دیاگ مناسب‌ترین گزینه برای رفع موهای زائد این تیپ پوستی است. این دسته، به دلیل وجود تعدد ملانین‌های پوست به ایمنی و دقت بیشتری در رفع موهای خود با لیزر دارند. تعداد جلسات لیزر معمولاً نسبت به تیپ‌های دیگر بیشتر است.

بهترین لیزر برای انواع پوست 

لیزر دایود

لیزر دایود در تیپ پوست‌های ۲ و ۴ کاربرد و تأثیر بسزایی دارد و با توجه به شایع‌ترین تیپ پوستی در ایران (۳ و ۴) بهترین گزینه برای استفاده در نژاد ایرانی است. این دستگاه روی پوست‌های روشن کمترین تأثیر را دارد.

لیزر ان­دیاگ

امروزه، کاربردی‌ترین و امن‌ترین دستگاه لیزر بری افراد با پوست تیره لیزر ان­دیاگ است. این لیزر با تیپ ۵ و ۶ در مقیاس فیتزپاتریک و پوست‌هایی که کاملاً برنزه مطلوب‌ترین لیزر موجود در بازار به حساب می‌آیند.در حال حاضر امن‌ترین دستگاه برای رفع موهای زائد با پوست‌های تیره لیزر ان­دیاگ است. این دستگاه توانایی تشخیص رنگدانه ­های مو بدون آسیب به پوست را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× مشاوره سفارش و خرید