پلاسما، انقلابی در بلفاروپلاستی…

پلاسما، انقلابی در بلفاروپلاستی…

دستگاه پلاسما یک وسیله الکتریکی است که از آن برای انتقال حرارت متمرکز به بافت پوست تحت درمان استفاده می شود. این دستگاه از اختلاف ولتاژ بین دستگاه و پوست بیمار استفاده می کند. این اختلاف ولتاژ یک قوس الکتریکی ایجاد می کند که مشابه یک رعد و برق کوچک است. و باعث تصعید سیالات در سطح پوست می شود این درحالی است که حرارتی به بافت های اطراف منتقل نمی شود . با استفاده از این روش می توان هر آسیب دائمی پوست ناشی از استفاده ی اشتباه از لیزر های معمول را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد. همچنین هزینه درمان با این روش بسیار کمتر از روش های معمول دیگر است و اثرگذاری صد درصدی و دلخواه را به همراه دارد.

پلاسما چیست؟

پلاسما یکی از ۴ حالت ماده اصلی ماده است، بقیه آن ها جامد، مایع و گاز هستند. پلاسما ویژگی هایی دارد که آن را از سایر حالت ها متمایز کرده است. پلاسما با استفاده از گرم کردن گاز یا قرار دادن آن در یک میدان قوی الکترومغناطیس که با استفاده از لیزر یا امواج ماکروویو ساخته می شود. این افزایش یا کاهش در در تعداد الکترون ها باعث ایجاد ذرات مثبت و منفی به نام یون می شود که با جدا شدن اتصالات مولکولی همراه است.

حضور تعداد زیادی از یون های باردار، باعث می شود تا پلاسما رسانای الکتریکی شود که در نتیجه قویا در میدان الکتریکی پاسخ می دهند. همانند حالت گاز، پلاسما شکل خاص یا حجم خاصی ندارد مگر این که در یک ظرف باشد. و برخلاف گاز، تحت تاثیر یک میدان الکتریکی، ممکن است ساختار هایی مثل فیلامان ها، پرتو ها یا دولایه ای ها بگیرد.

پلاسما فراوان ترین نوع ماده در جهان است، که بیش تر آن در نواحی کم فشار بین کهکشانی بخصوص در لایه intracluster   یا در ستاره ها شامل خورشید یافت می شود. یک نوع معمول از پلاسما روی زمین در لامپ های نئونی وجود دارد.

بیشتر علم درباره پلاسما از همجوشی هسته ای و قدرت هسته ای می آید که فیزیک پلاسما اساس علمی اش را فراهم می کند.

دیدگاه پایه

برای موارد جراحی پلک، پلاسما یک روش غیرتهاجمی است که به اپراتور این امکان را می دهد که که در هر زمان از فرایند از بیمار بخواهد که چشم خود را باز کند، و قسمت هایی از پوست که هنوز نیاز به درمان دارند را مشخص کند، با این کار از آسیبب به پلک و عضلات پلک جلوگیری می شود، و مانع از ایجاد بیماری هایی نظیر  lagofthalmos (باز ماندن پلک چشم در هنگام خواب و یا بسته بودن چشم) می گردد. به دلیل تاثیر گذاری سریع این روش، بیمار در زمان کم و با تحمل درد کمتر درمان می یابد. مطالعات بافت شناسی در دانشگاه چتی و دانشگاه آتن (دانشکده ی آناتومی-پاتولوژی) ثابت کرد که پلاسما از غشا پایه پوست نمی گذرد و بافت های زیرین آسیبی نمی بینند.

بررسی بالینی اثر بخشی دستگاه پلاسما

در روش های قدیمی تر بلفاروپلاستی پوست، جراحی پلک بالا با اسکالپل، رادیو اسکالپل یا لیزر، بیمار باید وارد یک اتاق جراحی استریل شده میشد و با تزریق xylocaine adrenaline تحت بیهوشی قرار می گرفت و بلفاروپلاستی با بروش و بخیه همراه بود.

به دلیل مشکلات بسیاری که این روش برای پزشکان و بیماران دارد، محققان به فکر استفاده از پلاسما افتادند، روش غیرتهاجمی درمان افتادگی پلک با پلاسما، این امکان را به پزشک میدهد که درمان را بدون بیهوشی  (تنها با استفاده از کرم بیهوشی) ، استرلیزه کردن، و از همه مهم تر بدون برش و بخیه بعد از جراحی فراهم نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× مشاوره سفارش و خرید